Friday, July 25, 2008

MURID SMK LAJAU BERBAKAT MUZIK

Petang tadi kelihatan murid-murid SMK Lajau menunjukkan bakat bermain alat-alat muzik dan menyanyi untuk persiapan Hari Anugerah Cemerlang pagi esok 26 Julai 2008. Alangkah gembiranya kalau bakat-bakat murid tu tukar sikit ke arah pencapaian prestasi akademik, tentu SMK Lajau "meletup" seperti yang dihasratkan oleh para guru dan ibu bapa...

Kadang-kadang tak sangka murid yang agak "lemah"akademik boleh menghafal banyak lagu yang susah liriknya, sebenarnya mereka berbakat dalam apa bidang kalau mahu. Nampaknya Pengetua kena merayu semula kepada Jabatan Pelajaran Labuan dan PPK agar mata pelajaran Muzik ditawarkan di sekolah ini. Juga kena buka pusat karaoke sebagai sampingan serta untuk meningkatkan keupayaan akademik mereka.

Guru-guru yang membuat persiapan pentas seperti Ustazah Rusilawati, Puan Faridah Hanum,Puan Izawaty, Puan Anizah, Puan Siti Zubaidah, Puan Dona Undoh, malah Pengetua agak sependapat murid-murid ini sebenarnya boleh berjaya dalam akademik jika mereka mahu berusaha seperti mereka berusaha bermain muzik dengan pancaragam yang hebat kelihatannya. Bagusnya mereka, apabila Azan berkumandang di Masjid Kampung Lajau mereka berhenti bermain muzik, ini yang bagusnya mereka.

2 comments:

amiechomel said...

Memang betullah cikgu... Itu yang saya belajar pasal gifted education haritu. "Everyone has gifts, they just open at different times". Kita kan ada multiple intelligences. Kalau budak2 ni gifted dalam music, why not kita tolong pursue their interest in music, they can be a great musician one day... Academic is always needed, but trust me, once they have a chance to do something they are passionate in, automatically diorang akan usaha untuk maju di bidang lain pula... Opps, panjang pulak komen ni.

SMK LAJAU, W.P Labuan said...

terima kasih kerana setia beri komen... semoga memberi perangsang kepada kami